forandring

Forandring og bevis

  • Hvis jeg ønsker at se noget nyt, må jeg skifte perspektiv.
  • Hvis jeg ønsker at forstå noget nyt, må jeg stille spørgsmål, jeg ikke før har stillet.
  • Hvis jeg ønsker at bevæge mig på en anden måde end nu, må jeg finde måder at gøre det på, jeg endnu ikke kender eller bruger.
  • Kan jeg, ved at analysere det, jeg allerede kender, sige noget om det, jeg endnu ikke kender?
  • Må vejen til udvikling ikke nødvendigvis først tage afsæt i min forestilling om det nye eller forandrede, og så først derefter rumme en overvejelse om, hvad jeg skal gøre anderledes ?
  • Jeg gør ikke det, jeg siger, at jeg gør. Jeg siger det, jeg gør! .. og slet ikke ALT, hvad jeg gør…KUN det, jeg synes er nødvendigt, for at du som min kunde kan få en ide om, at jeg bevisligt har styr på det. Det meste af det, jeg gør, gør jeg i kraft af min kompetence: Dvs. at jeg kan det, som jeg skal kunne.
  • Det kan vel ikke være instruktionen i at køre på cykel, som er ”årsagen” til at vi kører godt på cykel?
  • Udtrykker kogebogen noget bevis for at maden bliver lækkert tilberedt og smager godt?

Prøv at se igennem ovennævnte “briller” på jeres eksisterende ledelsessystem! – Giver det anledning til at overveje om det virkeligt fremmer forandring, åbenhed og udvikling?

Hvad med måden Audit gennemføres på? Fungerer den som en kontrol af “det, der står i reglen”? – Eller formår vi at invitere medarbejdere og ledelse til at reflektere over egen praksis?